Які потреби мають викладачі факультетів журналістики, яких знань чи вмінь їм не вистачає для якісної роботи із студентами? Про це ми запитували викладачів журфаків напередодні запуску проєкту Journalism Teachers’ Academy. Опитування не стосувалося змісту предметів, а лише методології викладання.

Запитання, які ми ставили викладачам стосувалися таких тем: комунікаційний та психологічний аспекти роботи зі студентами; планування та розробка занять; оцінювання знань студентів; володіння сучасними онлайн-інструментами для створення лекцій та інших навчальних матеріалів; володіння онлайн-системами управління навчанням; керівництво науковою роботою студентів; потреба у професійному онлайн-ресурсі для викладачів.

Як проходило дослідження

Опитування проходило в січні 2020-го року. Ми розіслали 100 анкет у всі виші, де є факультети чи кафедри журналістики. Отримали 48 відповідей із 22 університетів. 

Які знання та навички прагнуть поліпшити викладачі

Переважна більшість опитаних стверджує, що хотіла б підвищити рівень знань у різних сферах і покращити навички викладання.

  • 89,6% опитаних потребують підвищення власної кваліфікації. 

Однак є бар’єри, які цьому заважають: 

  • 29,8% вказали на велике навантаження у вишах. 
  • 17% кажуть про «брак часу». 
  • 10,6% відповіли, що такі можливості для них занадто дорогі.

Робота зі студентами

Переважна більшість опитаних констатує нестачу навичок у комунікації зі студентами.

  • 95,8% хотіли б покращити навички спілкування зі студентами. 
  • 81,3% опитаних не вистачає знань із психології для роботи зі студентами. 
  • 81,3% потребують додаткових знань для управління конфліктами в навчальному процесі. 
  • 95,8% кажуть, що потребують додаткових знань, щоб мотивувати студентів до навчання.

Планування навчання

Майже 42% викладачів потрібні додаткові знання з планування та розробки занять. 37,5% таких знань не потребує. Близько 21% не знають чи мають таку потребу.

Серед тих, хто потребує нових знань, 78,7% визнають, що хотіли б покращити знання з методики викладання свого предмету. 

60,4% викладачів говорять про потребу покращити знання з предмету, який вони викладають.

Оцінювання студентів

27,1% опитаних потребують додаткових знань з питань оцінювання студентів. А саме:

  • Як оцінювати конкретного студента при виконанні колективного проекту чи під час роботи у групах? 
  • Які є закордонні підходи до оцінювання?
  • Які існують цифрові технології оцінювання?
  • Як уникати суб’єктивності в оцінюванні?

Онлайн-системи управління навчанням

Опитування показало, що на сьогодні ще не у всіх вишах використовують онлайн-системи для управління навчанням. Підтвердили використання таких систем 72,9% опитаних. З них 82,9% використовують Moodle.    

85,4% опитаних хотіли б вдосконалити свої знання по роботі з такими системами.

Візуалізація лекцій та матеріалів

87,5% опитаних хотіли би вдосконалити свої знання по роботі з сервісами створення презентацій. 

Незважаючи на те, що 95,7% користуються PowerPoint, 43,8% опитаних кажуть, що потребують додаткових знань по роботі із цією програмою. 

Те саме стосується і Google Drive. 70,2% використовують його в роботі, а потребують додаткових знань 70,8%.  

Креативними інструментами для створення навчальних матеріалів користується набагато менше викладачів. 

Лише 10,4% створювали презентації за допомогою техніки скрайбінгу, 75% ніколи цього не робили, і ще 14,6% не чули про таку техніку. 

87,5% опитаних викладачів хотіли б навчитися створювати анімовані презентації.

Керівництво науковою роботою студентів

45,8% опитаних відчувають брак компетенції в методології медіадосліджень (у рамках оцінювання наукових робіт своїх студентів). 

81,3% сказали, що потребують додаткової інформації про критерії якісного наукового дослідження та про методологію медіадосліджень. 

А 72,9% потребують додаткових знань для роботи з науковими джерелами інформації.

Самоосвіта викладачів

Коли йдеться про самоосвіту, то одного інструменту, якому б віддавала б перевагу більшість викладачів, немає.  

29,2% найбільш ефективними вважають тренінги. 

20,8% читання професійної літератури. 

10,4% тематичні онлайн-курси. 

Ще 10,4% семінари, круглі столи, конференції. 

8,3% заходи з обміну досвідом.

68,8% опитаних викладачів також сказали, що є потреба у онлайн-платформі, де б акумулювалися сучасні практики, підходи, методологічні рекомендації тощо з питань журналістської освіти. 

Коментарі