Журналістська освіта в університетах – виклик і можливість

Даніела Кляйнерт
Даніела Кляйнерт
Керівниця проєктів DW Akademie Даніела Кляйнерт про те, якою повинна бути журналістська освіта, про підходи DW до її вдосконалення, а також місію програми «Академія викладачів журналістики».

Підхід DW Akademie до журналістської освіти полягає у тому, щоб підготувати успішних медіапрофесіоналів. Щоб допомогти українським факультетам журналістики, ми спільно з ГО «Український інститут медіа та комунікації» започаткували «Академію викладачів журналістики» (JTA). DW Akademie вважає журналістику ремеслом. Це практична професія, яка вимагає багатьох і різноманітних навичок. Це означає, що університети повинні відповідно підготувати своїх студентів, аби вони стали успішними журналістами. Ремеслом потрібно займатися! Це виклик для університетів: включити практичні активності та курси, щоб студенти здобули найкращий набір навичок; іти в ногу з часом і брати до уваги потреби ринку та останні зміни. Наш світ цифровий, і журналістська освіта повинна адаптуватися до вимог сектору та визначати освітні потреби майбутнього.

Що може мотивувати до вибору цієї професії? Журналісти відіграють цілком конкретну роль у суспільстві. Вони інформують про поточні та минулі події на основі фактів та інформації, пояснюють теми та вміщують їх у контекст. Журналісти підвищують обізнаність щодо певних тем і здатні формувати дискусії – а це означає, що їхня робота є дуже впливовою. Висвітлюючи певні питання, вони функціонують як контролери ключових осіб, що приймають рішення – у своєму селі, регіоні чи країні. Це потужна робота з великим рівнем відповідальності.

Що може дати диплом журналіста? Журналістика – це дуже широка сфера, і освіта відкриває двері для різних можливостей працевлаштування. Є багато тем, на яких можна спеціалізуватися: новини, економіка, технології, політика, навколишнє середовище, розваги, спосіб життя. Класичні робочі простори – це радіо- і телеканали, газети та журнали – але є багато інших. Із цифровізацією з’являються нові робочі місця та формати, що швидко розвиваються. Візьмемо для прикладу журналістів даних. Вони знаходять історії, аналізуючи великі обсяги даних, доступних в інтернеті. Це підводить нас до журналістських розслідувань – ще однієї особливої сфери, де часто потрібні великі зусилля, щоб розкрити великі історії.

Які навички потрібні, щоб побудувати успішну кар’єру в журналістиці? Для успішної роботи журналістом потрібні глибокі журналістські навички, що створюють основу для всього іншого. Журналісти – розповідачі історій. Для цього їм потрібно досліджувати, писати та редагувати. Є багато інших навичок, необхідних для висвітлення тем, для роботи перед мікрофоном, перед чи за камерою. Профіль роботи є дуже універсальним і за останні роки надзвичайно змінився – візьмемо, наприклад, мобільну журналістику. Журналістська освіта повинна не відставати. І особливо важливим аспектом є підприємницька складова у цій професії.

З 2020 по 2022 рік ми спільно з ГО «Український інститут медіа та комунікації» працюємо із п’ятьма різними факультетами та кафедрами журналістики українських університетів, допомагаємо їм адаптуватися до останніх змін. «Академія викладачів журналістики» була створена для підтримки викладачів: аби вони проводили інтерактивні і практичні заняття, які б допомогли  студентам стати висококваліфікованими журналістами.

Крім того, УІМК та DW Akademie прагнуть стати містком між практиками та викладачами, створити умови для обміну досвідом та обговорення ідей щодо реформування журналістської освіти. Якісна журналістика – це колективна робота, так само як і журналістська освіта. І те, й інше потребує співпраці, щоби професіонали могли відповідати майбутнім інформаційним потребам суспільства.

Коментарі